Bátorság jeléül a Wiz elhárította a Google 23 milliárd dolláros ajánlatát
A Google a múlt héten vegyes hírekkel jelentkezett. A jó hír az volt, hogy a cég felhőszolgáltatási ágazata — amely a Google Workplace szolgáltatást és a Google Cloud infrastruktúrát foglalja magában — először érte el a negyedéves 10 milliárd dolláros bevételi küszöböt. Ez némiképp mérsékelhette a csalódottságukat, amit azért éreztek, mert egy hónapon belül második alkalommal csúsztak le egy potenciális, 20 milliárd dollárt meghaladó felvásárlásról.
Az első, sikertelen akvizíciós kísérlet a bostoni székhelyű CRM és marketing szoftvereket gyártó HubSpot vállalat felvásárlására irányult. Bár az ügylet pontos összegét sosem tették közzé, a vállalat piaci kapitalizációja 30 milliárd dollár körüli. A pletyka áprilisban kezdődött és hónapokon át tartott, végül a Bloomberg július 10-én arról számolt be, hogy a tárgyalások megszakadtak.
Nem sokkal később új pletyka keringett, miszerint a Google a Wiz felé fordította figyelmét, egy forró felhőbiztonsági startup felé, melynek értékelése 12 milliárd dollár volt. A Google, mely korábban sosem fizetett többet 12,5 milliárd dollárnál egy akvizícióért, állítólag 23 milliárd dollárt ajánlott a Wizért, ami a legnagyobb összegű ajánlat lett volna, amit valaha egy startupnak tettek.
Mi indokolhatta, hogy egy vállalat visszautasítson egy ilyen tekintélyes ajánlatot (feltételezve, hogy a pletykált összeg közel állt a valósághoz)? Assaf Rappaport, a Wiz vezérigazgatója egy emailben, melyet a cég alkalmazottainak küldött, kifejtette, hogy ő és a társalapítók úgy vélik, a vállalat még nagyobbá válhat, és készek nagy kockázatot vállalni magukra.
„Bár hízelgőnek találjuk a kapott ajánlatokat, úgy döntöttünk, hogy továbbra is a Wiz építésén dolgozunk. Röviden összefoglalva: a következő céljaink az éves ismétlődő bevétel (ARR) elérése 1 milliárd dollár értékben és egy tőzsdei bevezetés. Nehéz visszautasítani ilyen előzékeny ajánlatokat, de csapatunk kiválósága miatt magabiztosan hozom meg ezt a döntést.”
Számos tényező állhat egy ilyen nagyságrendű üzlet elmaradása mögött. Egy forrás a TechCrunch-nak rögtön a pletyka kiszivárgása után azt mondta, hogy 50%-os esély van az üzlet összeomlására, tehát számos akadály merült fel már a kezdetektől fogva.
Chirag Mehta, a Constellation Research elemzője három forgatókönyvet vázolt fel, ami miatt az üzlet nem jöhetett létre: a Wiz esetleg várhatott egy lehetséges tőzsdei bevezetésig, remélve, hogy még többet kaphat a 23 milliárd dollárnál; a Google találhatott valamit a követelmények ellenőrzése során, ami nem nyerte el tetszésüket; vagy az ajánlott ár valójában alacsonyabb volt a pletykált 23 milliárd dollárnál. „A Wiz ezt az alapot felhasználhatná arra, hogy felkeltsen más szereplők M&A iránti érdeklődését, vagy akár a jövőbeni VC körök megcélzásához,” mondta Mehta a TechCrunch-nak.
Bármilyen is legyen az ok, úgy tűnik, hogy a Google-nek alapvetően át kell gondolnia M&A stratégiáját, hogy megfeleljen méretének és pénzügyi erejének. „A hatékony versenyhez, valamint a növekedési és bevételi diverzifikációs céljaik eléréséhez a Google-nak alapjaiban kell megváltoztatnia M&A megközelítését és műveleteit,” vélekedik Mehta.
Forrás: www.techcrunch.com